Welcome To My Blog

About Me

My Photo
Saya seorang yang peramah dan suka berkawan dengan ramai orang.
Powered by Blogger.
ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG KE SHAZ NZ CRAFT

Saturday, May 21, 2011

Cara-Cara membuat Origami Bunga

Diatas permintaan Yaya Azura....Yana buat post nie....Yana tunjukkan cara-cara buat origami bunga nie...

Origami Bunga
A1


pertama sekali kena ambil kertas warna yang segiempat sama mcm nie...klu nak guna kerta yang depan dan belakang nya mempunyai warna berbeza pun boleh. Tapi sekarang yana guna kertas warna yang depan dan belakang nya sama warna...

A2

Kemudian lipat kan kertas itu seperti gambar A2 diatas. Ia kelihatan seperti segitiga.

A3


Kemudian cantumkan bucu A dan B kepada C. Ianya kan kelihatan seperti gmbar rajah A3

A4


 Selepas itu lipat, bucu DB kepada DE. Seperti gambar A4. 

A5
Ulang langkah yang sama pada bahagian sebelah. Setelah kedua-dua nya dilipat. Ianya akan kelihatan seperti dalam gmbar A5 diatas.

A6


 Kemudian buka lipatan tadi dan tekan ia mengikut garis lipatan supaya ianya kelihatan seperti gmabar A6 diatas. Ulang juag pada bahagain sebelah.

A7
A8


Hasilnya akan seprti gmbar A7 diatas. Kemudian lipat bucu F dan G kedalam. Ianya akan kelihatan seperti Gambar A8 diatas.

A9
A10
Akhir sekali kawan-kawan perlu lah gam terlebih dahulu kelopak itu supaya ianya kelihatan seperti gambar A10 diatas. Untuk medapatkan hasil yang cantik kawan kawan perlu buat sampai lima kelopak dan camtum kan ia seperti bentuk bunga. Hasil nya akan seperti bunga dibawah.


K....selamat mencuba ye....Bagi Yaya Azura diharap dapat mencubanya....

7 comments:

M Fizan said...

wahhh..nk try lar :D

feel free to follow me..hehe

YAYA AZURA said...

nampak mcm senang .. tapi kena cuba dulu .. hihi..harap2 menjadi

terima kasih ye sudi ajarkan ...

Yana said...

M Fizan: dah follow...hehhee
Yaya Azura: mesti boleh senang je hehhehe....

Ichimaru Jiin said...

mcam mne nak buat batang pokok ni?

Yana said...

Ichimaru Jiin....Maaf lambat balas comment nie...nnt ada masa yana tunjuk lak cara buat batang pokok nie...senang je...

Tiada Siapa :) said...

tumpang tanya . origami yang lain ada ? btw awk guna lagu apa nih eh ?

admin said...

bagus tutorialnya apalagi klo di packging dengan bagus lebih sip lagi ... mau share aja klo ada yang sedang mencari tutorial origami bisa berkunjung ke pintar origami

terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...